KPF 3012: PERKEMBANGAN PENDIDIKAN DI MALAYSIA: FALSAFAH DAN DASAR
TAJUK ESEI ILMIAH : Penterjemahan Falsafah Pendidikan Kebangsaan dalam proses pengajaran dan pembelajaran bagi mata pelajaran opsyen.
Pengenalan
Sebelum
kedatangan kuasa penjajah, pendidikan di Tanah Melayu berbentuk tidak formal. Pendidikan
tidak formal terawal melalui asuhan keluarga. Corak pendidikan yang ada pada
ketika itu berjalan seperti biasa dengan pengajaran al-quran, tingkah laku, dan
akhlak yang baik, pengetahuan kerohanian dan seni mempertahankan diri. Penekanannya
ialah nilai moral, pembelajaran melalui pendengaran, penglihatan dan
pemerhatian. Kanak-kanak mempelajari kemahiran ibu bapa seperti pertanian,
perikanan, kraftangan, pertukangan, kemahiran seni silat dan perburuan. Ibu bapa turut mengajar hal
agama, adat dan sopan santun. Nilai murni diterap melalui cerita lisan seperti
cerita dongeng, lagenda binatang dan jenaka yang memberi teladan dan pengajaran
dalam kehidupan seharian. Pantang-larang dan adat dipelajari melalui pergaulan
sosial seperti tunduk apabila lalu di hadapan orang tua. Pendidikan juga
dilakukan melalui pantun, teka teki, dan peribahasa. Pada peringkat lebih
teratur terdapat satu sistem pendidikan agama yang disebut 'sekolah pondok'
yang ditubuhkan dan dikendalikan oleh ulama-ulama Islam yang terkenal.
Pelajar-pelajar menuntut di madrasah agama dan tinggal di pondok yang di bina
di sekelilingnya. Pada amnya pendidikan tradisi ini mempunyai kurikulum yang
terlalu sempit kerana pelajaran adalah terhad kepada teks Al-Quran sahaja.
Semasa
kedatangan British perubahan dalam corak pendidikan berlaku. Pada peringkat lebih teratur terdapat satu
sistem pendidikan agama yang disebut 'sekolah pondok ' yang ditubuhkan dan dikendalikan
oleh ulama-ulama Islam yang terkenal. Pelajar-pelajar menuntut di madrasah
agama dan tinggal di pondok yang di bina di sekelilingnya. Perkembangan
pendidikan tidak formal di Tanah Melayu di percayai berkembang sejajar dengan
penyebaran agama Islam di Tanah Melayu dan Kepulauan Melayu yang lain pada abad
ke-14. Para pedagang Arab dan India yang beragama Islam datang ke Asia Tenggara
untuk berniaga dan menyebarkan Islam kepada penduduk setempat. Para pedagang
ini telah memulakan usaha menggalakkan pendidikan tidak formal dengan
menubuhkan sekolah-sekolah pondok di Perlis, Kedah, Melaka, Terengganu,
Kelantan dan Brunei. Perluasan penyebaran Islam ini semakin luas apabila
berlaku perluasan empayar Kesultanan Melayu Melaka, Riau dan Brunei pada abad ke-15
yang menyebabkan perkembangan agama Islam dan Institusi pendidikan tidak formal
di negeri-negeri yang di takluki tersebut. Antara isi pengajarannya ialah
berkaitan dengan pengajian Al-Quran yang di ajar di surau-surau dan masjid yang
di buat pada waktu siang dan malam serta di ajar oleh guru yang terdiri
daripada syeikh, sayyid, petani atau pun nelayan. Namun, kelebihan yang boleh
diperolehi daripada aspek pengajaran sebegini ialah ia telah berjaya mewujudkan
ramai tokoh agama yang bukan sahaja terkenal dalam bidang agama, tetapi juga
mempunyai tahap etika yang amat tinggi.
Selepas
itu, sekolah-sekolah di Tanah Melayu dipecahkan kepada empat aliran , iaitu
Sekolah Inggeris, Sekolah Melayu, Sekolah Cina dan sekolah Tamil. Setiap
sekolah mempunyai bahasa penghantarnya sendiri dan kurikulum yang berbeza di
antara satu sama lain serta menggunakan bahasa ibunda masing-masing dalam
proses pengajaran dan pembelajaran. Namun menjelang kemerdekaan, timbul
kesedaran untuk mewujudkan satu sistem persekolahan. Beberapa jawatankuasa
telah ditubuhkan untuk mengkaji sistem persekolahan pada masa itu dan
menghasilkan beberapa laporan. Antaranya Laporan Barnes (1951) yang menyemak
dan memperbaiki keadaan pendidikan kaum Melayu, Laporan Fenn-Wu (1951) telah
menyemak pendidikan kaum Cina, Ordinan Pelajaran (1952) pula mengesyorkan
sekolah kebangsaan sebagai corak sistem persekolahan kebangsaan dan Laporan
Razak (1956) pula meletakkan asas bagi perkembangan sistem pendidikan untuk
memupuk perpaduan melalui Sistem Pelajaran Kebangsaan untuk semua, Bahasa
Melayu sebagai bahasa pengantar utama serta kurikulum kebangsaan, sukatan
pelajaran dan sistem peperiksaan yang sama bagi semua sekolah. Pada peringkat seterusnya
terdapat laporan pendidikan yang dirangka untuk menggubal sistem pendidikan
bersepadu. Laporan tersebut adalah Laporan atau Penyata Razak (1956) yang bertujuan
untuk mewujudkan sistem pelajaran yang sama bagi semua kaum. Sistem ini
diketuai oleh Allahyarham Tunku Abdul Razak. Laporan kedua ialah Penyata Rahman
Talib (1959) untuk kajian semula cadangan dalam penyata Razak. Cadangan
tambahan adalah pendidikan percuma kepada semua pelajar sekolah. Kedua-dua
penyata tersebut menjadi asas sistem pendidikan di Malaysia pada hari ini.
Oleh
yang demikian, bidang pendidikan di Malaysia telah melalui beberapa fasa
transformasi sejak negara kita mencapai kemerdekaan. Transformasi pertama
bermula dengan penggubalan Penyata Razak 1965 yang bertujuan untuk merapatkan
jurang antara kaum serta memupuk perpaduan nasional melalui penggunaan bahasa
kebangsaan sebagai bahasa penghantar di semua sekolah kebangsaan. Seterusnya
transformasi kedua tercetus apabila Falsaha Pendidikan Kebangsaan diperkenalkan
pada tahun 1988. Hal ini merupakan buat julung kalinya dalam sejarah apabila
pendidikan ini diberi satu hala tuju yang jelas bagi memupuk nilai murni
pembinaan sahsiah yang seimbang. Di bawah lembayung Falsafah Pendidikan
Kebangsaan, pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah lebih
memperkembang lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk
mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi,
dan jasmani, berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini
adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan,
berketerampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai
kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran
keluarga, masyarakat dan negara. Transformasi yang ketiga pula, mula tercetus
sejajar dengan hasrat untuk melihat negara kita Malaysia muncul sebagai negara
maju menjelang 2020.
Perkataan
falsafah adalah berasal dari dua perkataan Yunani iaitu philo dan shophia. Berpandukan pandangan di kalangan ahli-ahli sejarah menyatakan bahawa
Pythagoras yang berasal dari Yunani (sekarang Greece) (500-580 SM) adalah
pengasas. Beliau ialah orang yang mula-mula menggunakan lafaz atau istilah
Falsafah tersebut. Oleh yang demikian, falsafah membawa maksud
"al-bahsu" iaitu yang membawa maksud pengetahuan, kebijaksanaan dan
keutamaan. Perkataan falsafah sebenarnya berasal daripada istilah Yunani ,
Philo membawa maksud cinta manakala Sophos membawa maksud hikmat dan
kebijaksanaan. Pythagoras telah menggelarkan dirinya sebagai philosophos atau
pencinta kebijaksanaan. Namun ada juga yang mengatakan bahawa Socrates adalah orang
yang mula-mula menggunakan istilah Falsafah. Socrates menganggap dirinya
sebagai philosophos untuk membezakan dirinya dengan golongan Sophist yang
diasaskan oleh Protagoras. Pokok pemikiran Sophisme beranggapan bahawa segala
sesuatu itu berubah-ubah dan tidak tetap. Ini bermakna bahawa kebenaran yang
hakiki tidak akan tercapai. Oleh kerana kebenaran hakiki tidak tercapai maka setiap
pendirian boleh dibenarkan. Mengenai Socrates peranannya yang besar ialah
menghadapi kaum Sophist melalui proses dialog untuk mencari kebenaran. Dengan
ini Socrates memberi maksud Falsafah itu adalah satu ilmu untuk mencari sebab
dan kebenaran kepada punca sesuatu perkara. Melalui istilah Socrates inilah
yang menjadi begitu popular lantaran ianya diikuti oleh ramai ahli Falsafah.
Berikutan hal tersebut sehingga munculnya Falsafah Islam seperti Farabi dan
Ibnu Sina yang memberi erti yang sama. Bagaimanapun pengertian Falsafah secara
popular ialah berfikir. Antara ciri-ciri berfikir adalah berfikir secara
radikal. Berfikir secara radikal ialah pemikiran secara mendalam hingga keakar
umbinya atau asal-usulnya dan hakikatnya. Selain itu, ciri lain pula, berfikir
secara universal. Berfikir secara universal bermakna berfikir menurut
pengalaman manusia secara umum. Bukan khusus dan terbatas dengan ilmu tertentu
sahaja. Dan akhir sekali berfikir secara integral iaitu berpadu secara lengkap
pada mana-mana bahagian yang ada.
Pengetahuan kandungan mata pelajaran pengkhususan
Secara
umumnya falsafah membawa maksud satu bidang ilmu yang penting dan tidak semua
manusia mampu untuk memahaminya dengan baik. Hal ini kerana, pengertian
terhadap falsafah memerlukan satu persediaan yang rapi bagi mempelajarinya.
Bidang ilmu ini boleh dikatakan sebagai satu bidang yang merangkumi segala
bidang ilmu yang terdapat di dunia ini. Ia meliputi segala ilmu pengetahuan
yang terdapat di dunia ini. Termasuklah dalam perkembangan sistem pendidikan di
negara kita Malaysia yang mengamalkan Falsafah Pendidikan Kebangsaan dalam
proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Namun, sekitar akhir tahun
1990-an, penyataan falsafah pendidikan itu disemakan dan diperkemaskan. Kini ia
dikenali sebagai Falsafah Pendidikan Kebangsaan, sebagaimana di bawah.
“Pendidikan
di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah lebih memperkembang potensi
individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk melahirkan insan yang seimbang
dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi, dan jasmani, berdasarkan
kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bertujuan untuk
melahirkan warganegara Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketerampilan,
berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri
serta memberikan sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga,
masyarakat dan negara.”
Bagi
mencapai pelaksanaan falsafah tersebut, Kementerian Pendidikan telah merangka
satu sukatan pelajaran bagi setiap subjek yang diajar di sekolah. Untuk Bahasa
Melayu dinamakan Sukatan Pelajaran Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR) Bahasa
Melayu untuk digunakan di sekolah rendah, manakala Sukatan Pelajaran Kurikulum
Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) Bahasa Melayu untuk digunkan di sekolah
menengah. Selaras dengan Dasar Pendidikan Kebangsaan yang termaktub dalam Akta
Pendidikan 1996, Bahasa Melayu ialah mata pelajaran teras di semua sekolah
rendah dan menengah. Peranan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa
perpaduan bagi rakyat di Malaysia. Pendidikan Bahasa Melayu berhasrat membina
perasaan bangga terhadap bahasa yang mencerminkan akal budi dan pemikiran
rakyat. Di samping itu juga berperanan sebagai pemangkin kepada semangat cinta
akan tanah air yang dikongsi bersama oleh semua rakyat negara kita yang terdiri
daripada pelbagai kaum dalam satu wawasan. Pendidikan Bahasa Melayu mempunyai
potensi untuk dimartabatkan dan diperluas ke peringkat antarabangsa menerusi
teknologi maklumat dan komunikasi. Sudah jelaslah Kurikulum Bahasa Melayu
sekolah rendah bertujuan untuk memenuhi hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan
bagi melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, emosi,
rohani, dan jasmani. Kurikulum Bahasa Melayu tersebut menyediakan dan membentuk
murid menguasai kecekapan berbahasa dan berkomunikasi dengan menggunakan
peraturan tatabahasa secara betul dan tepat hasil dari sesi pembelajaran
tersebut. Murid akan mampu mengungkapkan bidang ilmu daripada pelbagai disiplin
atau mata pelajaran. Di samping itu, murid akan mampu mengembangkan kemahiran
berfikir secara kritis dan juga kreatif. Manakala Huraian Sukatan Pelajaran
Bahasa Melayu sekolah rendah merangkumi kemahiran bahasa di kalangan
murid-murid, iaitu Kemahiran Mendengar dan Bertutur, Kemahiran Membaca, dan
Kemahiran Menulis. Penumpuan pada kemahiran-kemahiran ini membolehkan murid menggunakan
bahasa Melayu secara lebih berkesan lagi dalam kehidupan harian dan sebagai
bahasa ilmu untuk pembelajaran seumur hidup mereka. Pendidikan Bahasa Melayu
juga memberikan pertimbangan terhadap pelbagai gaya pembelajaran, minat, dan
kecerdasan yang berbeza antara satu sama lain di kalangan murid. Hal ini dapat
kita lihat dengan menekankan
pembelajaran masteri dan penerapan kemahiran bernilai tambah
terhadapmurid-murid. Aktivti kokurikulum yang dijalankan di luar waktu sekolah
juga penting sebagai sokongan untuk memantapkan ilmu dan pengalaman
pembelajaran di bilik darjah. Huraian Sukatan Pelajaran merupakan perincian
kepada kandungan sukatan pelajaran Bahasa Melayu sekolah rendah dan berfungsi
sebagai panduan untuk guru dalam pengajaran dan pembelajaran.
Huraian
Sukatan Pelajaran ini disediakan bagi setiap tahun pembelajaran, iaitu tahun
satu hingga tahun enam. Huraian Sukatan Pelajaran ini mengandungi Matlamat,
Objektif, Organisasi Kurikulum, Penerangan tentang Huraian Sukatan Pelajaran,
dan Strategi Pengajaran dan Pembelajaran. Organisasi Kurikulum merangkumi
Kemahiran Bahasa, Hasil Pembelajaran, Sistem Bahasa, dan Pengisian Kurikulum.
Matlamat Huraian Sukatan Pelajaran ini ialah matlamat kurikulum Bahasa Melayu sekolah
rendah adalah untuk melengkapkan murid dengan keterampilan berbahasa dan
berkomunikasi untuk memenuhi keperluan ini untuk memperoleh ilmu, perhubungan
sosial, dan urusan harian. Pelajar di sekolah akan diajar dan dididik oleh guru
cara untuk berbahasa dab berkomunikasi dengan betul sebagai bekalan dalam kehidupan
seharian.
Kementerian
Pendidikan Malaysia pendidikan peringkat
rendah adalah pendidikan yang bertujuan untuk melahirkan insan yang seimbang
serta berkembang secara menyeluruh dan bersepadu dari segi intelek, rohani,
emosi, dan jasmani selaras dengan hasrat Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah
(KBSR) dan Falsafah Pendidikan Negara. Pada peringkat ini, Bahasa Melayu
diajarkan sebagai mata pelajaran wajib, selaras dengan status bahasa Melayu
sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi negara. Bahasa Melayu perlu dikuasai
pada peringkat awal bagi membolehkan murid-murid berkomunikasi dan menimba ilmu
pengetahuan, seperti kata pepatah Melayu, melentur buluh biarlah dari
rebungnya. Oleh itu, huraian sukatan pembelajaran telah digubal bertujuan untuk
memberi panduan dan membantu para guru dalam melaksanakan pembelajaran yang
berkesan. Objektif mata pelajaran bahasa melayu tahun Lima antaranya ialah
mengajak para pelajar untuk mendengar dan memahami pengucapan dengan teliti
serta menghayatinya dalam konteks perbualan harian dan situasi formal,
meningkatkan kefahaman untuk bertutur dengan petah menggunakan sebutan dan
intonasi yang bertatasusila (beradab) dalam pelbagai situasi. Selain itu,
objektif pelajaran ini juga adalah untuk berbincang
dan berkongsi pendapat tentang sesuatu perkara, untuk menyelesaikan masalah, mencapai persetujuan, dan membuat keputusan. Di samping itu, pelajar akan dapat membaca dan
menghayati pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang berunsur ilmu. Mereka
akan diberi tunjuk ajar dan bakat akan diasah melalui sesi pembelajaran.
Contohnya mencipta pantun, bersajak, syair dan sebagainya. Pelbagai program
telah disediakan oleh guru bagi menjayakan objektif ini. Antaranya mengadakan
pertandingan sesama murid atau di antara sekolah. Seterusnya, pelajar akan mengamalkan
budaya membaca dalam kehidupan harian. Hal ini sejajar dengan matlamat negara
kita yang amat menggalakan budaya membaca di kalangan pelajar mahupun
masyarakat. Pelajar juga akan dapat menghasilkan pelbagai jenis penulisan
kreatif dan berunsur pengetahuan dengan menggunakan proses penulisan yang
sesuai. Mereka juga akan dapat menulis teks dengan menggunakan tulisan
berangkai yang cantik dan kemas. Di samping itu dapat menghasilkan karangan
dengan menggunakan tidak kurang daripada 100 perkataan. Dan akhir sekali adalah
dapat menggunakan bahasa baku yang meliputi tatabahasa, kosa kata, sistem
ejaan, dan sebutan yang betul, dan menghayati dan mengamalkan nilai murni,
sikap positif, semangat patriotisme, dan kewarganegaraan selaras dengan konsep
1 Malaysia yang negara kita tekankan kepada seluruh warga Malaysia.
Kemahiran spesifik yang hendak dicapai dan kemahiran lain
yang digabungjalinkan.
Kurikulum
Bahasa Melayu Sekolah Rendah di bawah Falsafah Pendidikan negara kita digubal
dengan memberikan fokus kepada Hasil Pembelajaran yang perlu dikuasai oleh
murid. Terdapat beberapa kemahiran spesifik yang hendak dicapai melalui teras
Falsafah Pendidikan Kebangsaan ini. Hasil Pembelajaran ini berteraskan
kemahiran bahasa, iaitu Kemahiran Mendengar dan Bertutur, Kemahiran Membaca,
dan Kemahiran Menulis. Hasil
Pembelajaran ini juga menggabungkan peraturan dalam Sistem Bahasa dan disokong oleh
elemen Pengisian Kurikulum terhadap murid-murid. Terdapat beberapa kemahiran
yang pelajar akan dapat hasil daripada pembelajaran tersebut. Anataranya
kemahiran bahasa yang meliputi kemahiran mendengar, bertutur, membaca, dan
menulis. Merujuk isi dalam
kandungan buku Teks Bahasa Melayu yang digunakan untuk sesi pengajaran dan
pembelajaran terdapat 15 unit yang mengandungi pelbagai tema. Pelbagai tema
tersebut meliputi tema yang bersesuaian dengan keperluan pendidikan semasa.
Setiap unit dibahagiakan kepada tigabahagian iaitu Bahagian 1 (Aras 1),
Bahagian 2 (Aras 2) dan Bahagian 3 (Aras 3). Aktiviti dan latihan yang
dimuatkan dalam buku ini adalah untuk membolehkan murid menguasai kemahiran
bahasa bagi setiap Hasil Pembelajaran yang telah ditetapkan dalam Sukatan
Pelajaran dan Huraian Sukatan Pelajaran Bahasa Malaysia. Kemahiran
Bahasa yang meliputi kemahiran mendengar, bertutur, membaca, dan menulis ini merupakan
teras kepada penguasaan bahasa baku. Kemahiran Mendengar merujuk kepada
keupayaan murid mendengar dengan teliti, memberikan maklum balas dan memahami
perkara yang didengar dalam pelbagai situasi pengucapan. Kemahiran mendengar
ini adalah kemahiran lisan yang paling asas dan ia berlaku pada peringkat
penerimaan. Penguasaan terhadap kemahiran ini amat penting dalam aspek
kemahiran berbahasa kerana merupakan kemahiran paling asas dalam kemahiran
berbahasa. Justeru, kita akan melihat apakah yang dimaksudkan dengan kemahiran
mendengar ini dan beberapa lagi aspek tentang kemahiran berbahasa. Proses
mendengar adalah satu proses fizikal yang melibatkan telinga sebagai alat
penerima bunyi bahasa yang diperdengarkan. Proses memahami pendengaran pula
melibatkan proses psikologi dan mental seperti pengamatan, kecerdasan dan
pemikiran yang disepadukan untuk membolehkan seseorang memahami apa yang
didengar dan melakukan tindakbalas yang sesuai dengan apa yang didengari. Kemahiran
mendengar merupakan satu kemahiran yang penting dan perlu dikuasai oleh pelajar
bersesuaian dengan Objektif Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu Sekolah Rendah.
Objektif tersebut ialah setelah akhir pengajaran dan pembelajaran bahasa melayu
murid dapat mendengar pengucapan dengan teliti dan memahami serta menghayati
pengucapan dalam konteks perbualan
harian dan formal. Pelbagai aktiviti boleh dilakukan untuk memastikan
murid-murid telah dapat menguasai kemahiran-kemahiran bahasa dengan baik.
Contohnya dalam kemahiran mendengar ini terdapat beberapa aktiviti untuk
menguji atau meningkatkan tahap kemahiran mendengar setiap pelajar. Antaranya
aktiviti yang dilakukan ialah mendengar dan menyebut perkataan. Pelajar akan mendengar
guru menyebut sesuatu perkataan. Seterusnya pelajar dikehendaki mengulangi
perkataan yang disebut oleh guru tersebut secara berulang kali. Misalnya jika
guru menyebut perkataan ladang atau padang, lantai atau pantai, lali atau lori,
galah atau kalah dan sebagainya. Selepas itu pelajar juga perlu mengulang dan
menyebut perkataan yang sama dengan guru. Hanya pelajar yang menguasai
kemahiran mendengar dengan baik dapat mengulangi perkataan yang disebut oleh
guru. Pelajar diuji untuk menyebut perkataan yang hampir sama sebutannya
berulang-ulang kali. Ayat yang dibentuk berasaskan perkataan tersebut mestilah
bermakna untuk memaksimumkan kesannya. Contoh- contoh ayat pemintal lidah ialah
pandang tandan depan padang, dari darah dan nanah yang hanyir tumpah ke tanah,
berat beras dua belas kilo dan tulang temulang di atas belulang.
Kemahiran bertutur pula merupakan
kemahiran kedua dalam aspek kemahiran berbahasa. Kemahiran ini dikuasai dan dipelajari selepas seseorang pelajar
berjaya menguasai kemahiran mendengar. Kemahiran ini dikatakan sebagai dikuasai
selepas menguasai kemahiran mendengar kerana kedua-dua kemahiran lisan ini
mempunyai kolerasi antara satu dengan yang lain. Hal ini kerana, jika seseorang
pelajar itu tidak berjaya menguasai kemahiran mendengar bermakna dia tidak
dapat mengetahui tentang bahasa yang digunakan. Sekali imbas, dapat ditafsirkan
kemahiran bertutur ini sebagai kegiatan melafazkan bunyi-bunyi yang dilahirkan
daripada alat sebutan (artikulator) manusia. kemahiran bertutur iaitu kemahiran
menyebut dan membunyikan bunyi-bunyi bahasa dengan pengujaran kata-kata atau
ayat dalam intonasi, nada (tekanan suara ), jeda serta helaan yang betul. Bagi
setengah-setengah bahasa, perubahan kepada unsur-unsur ini akan melibatkan
perbezaan maksud atau makna. Mengenal pasti intonasi yang berbeza-beza ini amat
penting bagi mewujudkan suasana pertuturan yang baik, licin dan lancar. Oleh
itu aspek ini juga perlu diberi penekanan dalam pengajaran dan pembelajaran. Pertuturan
adalah gabungan daripada bunyi-bunyi bahasa yang dilafazkan. Proses pertuturan
berlaku di peringkat produksi. la berlaku setelah si penutur itu dapat
mendengar dan memahami dengan baik apa yang didengarnya. Individu banyak
belajar bertutur melalui pengalaman daripada kecerdasan otaknya. Kemahiran
bertutur dipengaruhi aspek fizikal,
kesihatan, persekitaran, dan jantina. Pertuturan yang baik boleh dikuasai
dengan memberi tumpuan kepada aspek fonologi, struktur, intonasi dan penguasaan
sistem bunyi yang lain. Kemahiran ini juga merujuk kepada
keupayaan murid berbual untuk menjalin hubungan dan menyampaikan pendapat,
perasaan, maklumat serta idea yang bernas dengan sebutan dan intonasi yang
betul secara sopan. Penekanan diberikan pada penggunaan pengucapan yang
menggunakan tatabahasa yang sesuai dengan situasi serta perkara yang hendak
diucapkan. Lazimnya Kemahiran Mendengar dan Kemahiran Bertutur dijalankan
serentak dan dikenali sebagai Kemahiran Mendengar dan Bertutur. Hal ini
disebabkan, dalam Kemahiran Mendengar akan melibatkan kemahiran pertuturan
seseorang murid tersebut. Kemahiran
Bahasa juga merupakan teras penguasaan bahasa baku dan Kemahiran Mendengar
merupakan keupayaan murid mendengar dengan teliti , memahami perkara yang
didengar dalam pelbagai situasi pengucapan, serta dapat memberikan maklum
balas. Kemahiran Bertutur merupakan keupayaan murid berbual
untuk menjalin hubungan dan menyampaikan maklumat, pendapat, perasaan, serta
idea yang kritis dan kreatif dengan sebutan dan intonasi yang betul secara
sopan. Penekanan diberi kepada penggunaan pengucapan yang menggunakan
tatabahasa yang sesuai.
.
Dalam
pengajaran dan pembelajaran yang dilakukan di sekolah, kemahiran bertutur
diajarkan kepada murid-murid bagi membolehkan murid-murid bertutur dan
mengeluarkan buah fikiran dan idea dengan menggunakan bahasa yang sesuai dan
betul dalam pelbagai keadaan perhubungan seperti perbualan dengan rakan-rakan,
guru, ibu bapa, masyarakat serta dalam aktiviti perbahasan dan syarahan. Dalam
menguasai kemahiran tersebut, guru haruslah memastikan murid boleh bertutur
dengan betul dari segi sebutan, intonasi serta menggunakan perkataan dan ayat
dengan tepat. Pengajaran dan pembelajaran bertutur haruslah membolehkan murid
dapat menyebut dengan jelas, menyampaikan atau melahirkan pendapat peribadi, menunjukkan
arah, bertemu ramah, memberikan penerangan dan memberi alasan, membina soalan
untuk mencari maklumat, bertukar-tukar pendapat dan maklumat, melaporkan
peristiwa dan member sesuatu huraian dengan tepat, bertutur secara
bertatasusila serta bertutur menggunakan bahasa yang tepat dan sesuai dengan
pendengar dan situasi.
Dalam
bahasa pertuturan, walaupun lumrahnya aspek tatabahasa tidak begitu
dipentingkan tetapi untuk memperolehi kebiasaan bertutur atau bercakap dengan
baik dan berkesan aspek ini haruslah ditekankan. Kelancaran membawa maksud
seseorang pelajar itu boleh bertutur atau bercakap dengan baik, kemas dan
teratur. Waktu bercakap mereka tidak menghadapi sebarang masalah dan tiada
gangguan semasa percakapan itu berlangsung. Kefasihan bererti murid-murid boleh
bercakap bukan sahaja dalam bentuk yang kemas, teratur dan lancar tetapi mereka
juga boleh membunyikan kata atau menyebut perkataan dan ayat-ayat yang
dituturkan itu secara jelas dan tepat. Mereka boleh bercakap seperti seorang
penutur jati yang terpelajar. Laras bahasa dalam konteks ini ialah murid-murid
boleh menggunakan bahasa dalam berbagai-bagai konteks, suasana dan situasi yang
sesuai. Tujuannya ialah supaya pelajar boleh menggunakan bahasa itu untuk
tujuan berkomunikasi secara berkesan lagi.
Membaca adalah
kemahiran yang seharusnya dikuasai oleh pelajar setelah menguasai kemahiran
mendengar dan bertutur. Membaca ialah memindahkan tulisan kepada suara. Membaca
juga bermaksud menyuarakan tulisan,mengambil isi dan fikiran yang tertulis dan
memahamkan kandungannya. Menurut konsep kemahiran membaca pula mengikut fahaman
dahulu, membaca ialah semata-mata memindahkan tulisan kepada suara. Seseorang
murid akan dianggap pandai membaca jika mereka boleh menyuarakan tulisan dengan
walaupun tidak faham lagi isi yang dibacanya. Membaca juga boleh didefinisikan sebagai satu proses
pemikiran yang membina. Ini bermaksud dengan membaca seseorang itu mesti dapat
membina kebolehan menilai,mengulas dan mngkritik apa sahaja yang dibaca dengan
tepat,memahami kehendak situasi dan aspirasi masyarakat di sekeliling, membina
sikap dan cita-cita serta fikiran yang terbuka dan positif. Boleh membaca
bermaksud boleh membaca dengan cepat,tidak teragak-teragak,boleh membaca dengan
serta-merta dan tidak payah mengambil masa yang amat panjang. Boleh memaham
pula bereti boleh menangkap dengan pantas makna atau maksud yang dibaca.Ini
bermaksud murid-murid memberi buah fikiran mereka sendiri, menggunakan
perkataan-perkataan sendiri untuk menyatakan apa yang dibacanya. Hal inilah
yang akan diperolehi daripada sesi pembelajaran bahasa melayu. Kemahiran
Membaca merujuk kepada keupayaan murid membaca ayat dengan sebutan, intonasi,
jeda, dan kelancaran yang betul. Kemahiran
membaca merupakan salah satu daripada empat kemahiran bahasa yang penting dalam
proses pengajaran dan pembelajaran bahasa. Kemahiran membaca adalah lanjutan
daripada kemahiran-kemahiran asas seperti mendengar dan bertutur. Melalui
pembacaan, seseorang itu mampu menimba ilmu pengetahuan yang tidak dapat
diperolehi menerusi pengalaman-pengalaman biasa yang lain.
Selain
berkomunikasi secara lisan atau pun melalui bacaan, manusia juga berkomunikasi
melalui tulisan. Malah bahasa tulisan adalah satu bentuk komunkasi yang paling
tinggi dan kompleks. Menulis adalah satu kemahiran dan juga sebagai saluran
untuk seseorang melahirkan perasaan dan idea. Tulisan juga adalah saluran utama
bagi murid-murid untuk menunjukkan pengetahuan dan mereka dalam mata pelajaran
akademik yang lebih tinggi. Tulisan ialah lambang-lambang bunyi bahasa yang telah
dipindahkan dalam bentuk grafik bagi melahirkan perasaan, fikiran dan idea.
Menulis adalah proses memindahkan lambang-lambang bunyi yang tersusun dan
teradun bagi melahirkan bunyi-bunyi yang bermakna serta dijadikan alat
komunikasi. Sebelum seseorang dapat menggunakan tulisan sebagai media untuk
berkomunikasi, ia perlu menguasai kemahiran menulis secara mekanis dahulu, dan
selepas itu barulah ia dapat menulis untuk tujuan berkomunikasi dengan orang
lain. Seseorang individu menulis untuk menyatakan idea dan perasaannya atau apa
sahaja yang ingin disampaikannya supaya dapat dibaca dan difahami oleh orang
lain. Kita terus sahaja melihat kepada apa yang disebutkan sebagai kemahiran
membaca ini. Penekanan perlu diberikan pada aspek pemahaman dan
penaakulan pelbagai bahan secara kritis dengan menggunakan pelbagai teknik
membaca. Manakala, Kemahiran Menulis merujuk kepada keupayaan murid menulis
perkataan dan ayat dan mengeluarkan idea melalui pelbagai jenis penulisan yang
berkaitan dengan ilmu pengetahuan dan pengalaman peribadi yang telah dilalui
dengan menggunakan ayat yang gramatis, tanda baca dan ejaan yang betul, serta
tulisan yang jelas dan cantik. Murid juga digalakkan untuk menggunakan
kreativiti mereka bagi menghasilkan penulisan bahan berunsurkan pengetahuan dan
penulisan imaginatif. Seterusnya adalah Kemahiran Menulis merupakan keupayaan murid menulis perkataan dan ayat dan
mengeluarkan idea melalui pelbagai jenis penulisan yang berkaitan dengan ilmu
pengetahuan dan pengalaman peribadi yang telah dilalui dengan menggunakan ayat
yang gramatis, tanda baca dan ejaan yang betul, serta tulisan yang jelas,
cantik, dan kemas. Setiap murid juga digalakkan menggunakan kreativiti mereka
untuk menghasilkan penulisan bahan berunsur pengetahuan dan penulisan imaginatif.
Penguasaan kemahiran bahasa memerlukan kepelbagaian situasi dan konteks yang
meliputi bentuk prosa, puisi, dan grafik. Dalam hal ini, kita dapat memahami
bahawa tulisan merupakan satu bentuk pelahiran perasaan yang kita hasilkan atau
keluarkan. Dalam maksud lain, apabila kita menyatakan sesuatu melalui
pertuturan ataupun perasaan serta pemikiran kita, pertuturan, perasaan dan
pemikiran tersebut dizahirkan atau diungkapkan dalam bentuk lambang-lambang
tulisan. Kesimpulannya, tulisan merupakan lambang-lambang bunyi bahasa yang
dipindahkan ke dalam bentuk grafik untuk melahirkan perasaan. Latihan-latihan
mental yang boleh dijalankan untuk mendapat kemahiran menulis ini ialah latihan
pernyataan fikiran atau pendapat, latihan pernyataan perasaan, latihan pernyataan
kehendak dan latihan mengeluarkan pendapat-pendapat yang tulen dan asli. Oleh
yang demikian, seperti yang kita ketahui bahawa, kemahiran berbahasa itu
merupakan kemahiran-kemahiran yang perlu dikuasai dalam penguasaan bahasa yang
mana meliputi tiga kemahiran iaitu kemahiran lisan mendengar dan bertutur,
membaca dan menulis.
Nilai-nilai murni unggul yang diterapkan
Dalam sesebuah
masyarakat, nilai murni amat perlu diterapkan bagi mewujudkan suasana yang
seimbang dari segi rohani dan jasmani. Usaha penerapan nilai murni ini perlu
dilakukan pada peringkat awal proses sosialisasi lagi, iaitu semasa individu
itu berada pada peringkat persekolahan. Falsafah Pendidikan Negara melalui hasrat
Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) berhasrat supaya generasi muda yang
dididik mempunyai asas yang kukuh nilai murninya. Oleh yang demikian, penerapan
nilai murni melalui pengajaran Bahasa Melayu pada peringkat sekolah rendah amat
dititikberatkan. Pendekatan Penerapan Nilai kerana ciri-ciri dan cara
pelaksanaannya dapat disesuaikan dengan keperluan pendidikan nilai yang
dilaksanakan dalam KBSR. Pelbagai kaedah penerapan nilai oleh guru melalui
proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas yang menggunakan pelbagai
alat seperti bahan penulisan kreatif dan model contohan. Nilai murni dapat
didefinisikan sebagai perlakuan yang baik, peradaban dan tatasusila individu
manusia dalam hubungannya sesama manusia, alam dan tuhan. Keseimbangan dan
keharmonian yang terdapat dalam Falsafah Pendidikan Negara akan dapat dicapai
jika nilai-nilai murni ini dapat direalisasikan melalui kurikulum khususnya
dalam pendidikan formal dan tidak formal. Hal ini bagi bertujuan supaya ilmu
pengetahuan akan dapat diperkembangkan sebagai pelajar yang akan hidup
bermasyarakat. Sebagai pelajar akan diasuh agar menyeru dan menyedarkan sesama
insan yang lain.
Seperti yang
terkandung dalam Falsafah Pendidikan ini menjurus ke arah mencirikan insan dan
warganegara yang baik dengan mengemukakan ciri-ciri pelajar percaya dan patuh
kepada tuhan, berilmu pengetahuan, berakhlak mulia, bertanggungjawab kepada
diri, masyarakat, agama dan negara. Selain itu, berbakti dan memberi sumbangan
kepada masyarakat, agama. Bangsa dan negara. Serta memiliki sahsiah yang
seimbang dan sepadu. Di sekolah penerapan nilai murni boleh disepadukan
melalui, pertuturan, perlakuan, teladan, isyarat, kefahaman, interpretasi dan
konteksual. Tujuan pendidikan nilai murni ialah untuk membentuk pelajar supaya
berperibadi mulia dan mampu dalam membuat keputusan berdasarkan nilai moral
diri, keluarga, komuniti dan masyarakat.
Terdapat 16
nilai-nilai murni yang dapat diterapkan kepada pelajar hasil daripada
pembelajaran Bahasa Melayu. Antaranya nilai baik hati. Sikap sentiasa mengambil
berat terhadap perasaan dan kebajikan orang lain secara tulus ikhlas. Sikap
baik hati boleh dilihat dengan menilai tindak tanduk orang lain. Ini meliputi aspek
belas kasihan, bertimbang rasa, murah hati, saling faham memahami dan sedia
memaafkan. Di samping itu penerapan nilai berdikari iaitu kebolehan dan
kesanggupan melakukan sesuatu tanpa bergantung kepada orang lain. Berdikari
dalam konteks ini membawa pengertian bertanggungjawab, berupaya bertindak
sendiri, jaya diri dan yakin pada diri sendiri. Selain itu nilai hemah tinggi.
Pelajar akan diterapkan cara berbudi pekerti dengan tingkah laku mulia dan
lemah lembut yang patut diamalkan oleh seseorang individu dalam hubungannya
dengan ahli masyarakat yang lain. Ciri-ciri berhemah tinggi adalah kesopanan, mengakui
kesalahan dan ramah mesra. Seterunya adalah nilai hormat menghormati iaitu menghargai
dan memuliakan seseorang dan institusi sosial dengan memberi layanan yang bersopan.
Ini merangkumi hormat dan taat kepada ibubapa, hormat kepada orang yang lebih
tua, guru, rakan, jiran tetangga dan pemimpin, hormat kepada raja dan
negara, patuh kepada undang-undang, hormat
kepada hak asasi, hormat kepada kepercayaan dan adat resam pelbagai keturunan,
hormat kepada keperibadian individu. Nilai kasih sayang turut diterapkan iaitu
perasaan cinta, kasih sayang yang mendalam dan berkekalan. Rasa ini lahir dari
hati yang rela terhadap sesuatu, tanpa sebarang unsur kepentingan diri seperti
sayang kepada nyawa, sayang kepada alam sekeliling, cinta kepada negara, cinta
kepada keamanan dan keharmonian. Nilai yang seterunya ialah keadilan iaitu perlakuan,
pertuturan dan keputusan yang saksama serta tidak berat sebelah. Nilai kebebasan
yang dimaksudkan ini, tertakluk kepada peraturan dan undang-undang yang
ditentukan oleh agama, masyarakat dan negara. Contohnya ialah kebebasan di sisi
undang-undang, kebebasan dalam sistem demokrasi. Seterunya ialah nilai Keberanian.
Kesanggunpan seseorang untuk menghadapi cabaran dengan yakin dan tabah hati.
Keberanian itu perlu ada pada setiap orang. Tetapi ia harus tahu batas dan
keupayaannya kerana keberanian yang melulu mengakibatkan bencana. Nilai ini
merangkumi berani dengan tidak membuta tuli, berani kerana benar, berani
mempertahankan pendirian dan berani bertanggungjawab. Selain itu, kebersihan
fizikal ialah kebersihan diri dan kebersihan persekitaran. Kebersihan mental
pula merangkumi pertuturan, perlakuan, pemikiran dan kerohanian. Antaranya
ialah kebersihan diri, kebersihan persekitaran, pertuturan dan kelakuan yang
bersopan dan pemikiran yang sihat dan membina. Nilai kejujuran juga diterapkan
iaitu sikap dan perlakuan yang menunjukan niat baik, amanah dan ikhlas tanpa
mengharapkan sebarang balasan. Nilai kerajinan iaitu saha berteruan yang penuh
dengan semangat ketekunan, kecekalan, kegigihan, dedikasi dan daya usaha dalam
melakukan sesuatu perkara. Pelajar juga diajar kerjasama iaitu usaha baik dan
membina yang dilakukan secara bersama pada peringkat individu, komuniti,
masyarakat atau negara untuk mencapai sesuatu matlamat seperti persaudaraan,
tanggungjawab bersama, gotong royang, ketoleranan dan perpaduan. Seterusnya Kesedaran dimana sikap tidak keterlaluan dalam
membuat pertimbangan dan tindakan sama ada dalam pemikiran, pertuturan atau
perlakuan supaya sesuai dengan norma dan nilai masyarakat. Ini termasuklah sederhana
dalam menimbangkan kepentingan diri dan kepentingan orang lain. Serta tidak
keterlaluan dalam pertuturan dan tingkah laku. Nilai kesyukuran turut dipupuk.
Perasaan dan perlakuan yang dilahirkan secara ikhlas di atas nikmat dan
kesenangan yang diperolehi seperti berterima kasih,, mengenang budi dan
penghargaan. Seterusnya ialah nilai rasional. Pelajar boleh berfikir
berdasarkan alasan dan bukti yang nyata dan dapat mengambil tindakan yang
sewajarnya, tanpa dipengaruhi oleh perasaan. Umpamanya seperti boleh membuat
pertimbangan, boleh membuat penakulan dan berfikiran logik dan terbuka. Nilai
yang terakhir ialah semangat Bermasyarakat. Kesediaan melakukan sesuatu untuk
kepentingan bersama bagi mewujudkan keharmonian hidup dalam masyarakat seperti
bermuafakat, kerajinan dan peka kepada isu-isu sosial dalam masyarakat.
Kesemua 16
nilai yang dipilih untuk disisipkan kedalam pendidikan adalah nilai-nilai yang
dapat menjadikan seseorang itu manusia yang dihormati dan boleh memainkan
peranan yang aktif dalam menjamin keharmonian dalam masyarakatnya serta dapat
menyumbang kearah pembangunan masyarakat. Tindakan kerajaan menukarkan
kurikulum lama kepada kurikulum baru iaitu pendidikan bersepadu (KBSM) adalah
satu langkah yan bijak dan tepat. Ini menunjukkan kerajaan ada campurtangan dan
turut memberi penekanan kepada bukan sahaja ilmu yang bersifat kerohanian dan
keduniaan tetapi juga ilmu moral yang lebih bersifat kejasmanian dan kemurnian.
Pendidikan akan sentiasa terus berlangsung. Matlamat akhir pendidikan bersepadu
adalah merupakan integrasi tanggungjawab membentuk insan yang baik dan seimbang
dari segi rohani, jasmani, emosi dan intelek selaras dengan kehendak Falsafah Pendidikan
Negara.
Elemen Merentas Kurikulum (EMK)
Terdapat
beberapa elemen dalam pengisian kurikulum, iaitu ilmu daripada pelbagai bidang
ilmu,nilai,kewarganegaraan , peraturan sosiobudaya, dan kemahiran bernilai
tambah, iaitu kemahiran berfikir, kemahiran teknologi maklumat dan komunikasi,
kemahiran belajar cara belajar, kajian masa depan, kecerdasan pelbagai , serta
pembelajaran secara konstruktivisme, dan kontekstual. Setiap modul yang diajar
kepada pelajar akan di terapkan elemen- elemen seperti merentas kurikulum (EMK)
iaitu keusahawanan, kreativiti dan inovasi dan teknologi maklumat &
komunikasi serta aspek kerohanian, sosioemosi dan nilai murni. Secara
keseluruhannya, KSSR ini adalah berkonsepkan pembelajaran yang memberi faedah
kepada pelajar untuk bekalan sepanjang kehidupan, penyediaan asas di peringkat
awal serta sebagai persiapan mental untuk menjadi anak bangsa yang sentiasa
bersedia menghadapi segala cabaran dan berani melontarkan idea yang kreatif dan
inovatif serta mempunyai jati diri yang unggul sebagai rakyat Malaysia.
Pelaksanaan kreativiti merentas kokurikulum ini haruslah melibatkan pengajaran
secara kreatif oleh guru. Guru akan membuat persediaan mengajar, membentuk
imaginasi pelajar, mengikuti perkembangan setiap pelajar dan akhir sekali
melaksanakan tindakan terhadap sesi pembelajaran tersebut.
Hubungkaitan setiap komponen bagi membentuk Modal Insan
Berasaskan peta
minda di atas, kita dapati kerajaan bersungguh-sungguh memajukan rakyat dan
negara. Pelbagai usaha dilaksanakan untuk kemajuan itu. Hal ini dapat kita
lihat melalui pelbagai pergerakan dasar
dan perancangan, termasuklah melalui pembinaan falsafah pendidikan dan
kurikulum pembelajaran di sekolah. Usaha itu digerakkan seawal usia dan dalam
pelbagai bidang yang bersesuaian dengan kebolehan diri pelajar. Langkah itu
adalah sesuai, bak kata pepatah Cina, perjalanan beribu batu bermula dari
langkah pertama. Maksud langkah pertama, dalam konteks ini, ialah memajukan
insan seawal usia melalui aktiviti pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Kita
telah dapat memahami dan menimba beberapa pengetahuan yang baru dan cukup
bermakna. Kita dapat melihat bagaimana kepentingan setiap kemahiran berbahasa
tersebut dalam memperkembangkan potensi dan keupayaan setiap individu
terutamanya dalam kanak-kanak yang merupakan sebagai pelajar. Kita juga dapat
melihat dalam hal ini bagaimana penekanan sangat diberikan seperti yang
termaktub di dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Objektif Sukatan
Pelajaran Bahasa Melayu Sekolah Rendah. Hal ini menunjukkan bahawa penguasaan
dan pengetahuan dalam kemahiran-kemahiran berbahasa ini sangat penting bagi
mencapai pernyataan yang termaktub dalam kedua-dua dokumen tersebut iaitu
Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Objektif Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu
Sekolah Rendah. Tidak cukup dengan hanya pengetahuan tersebut, kita juga telah
melihat bagaimana pelaksanaan amali dalam menggunakan dan mengaplikasikan
kemahiran berbahasa tersebut telah membantu meningkatkan dan mengukuhkan lagi
pengetahuan dalam hal tersebut. Sesungguhnya, pengetahuan dan penguasaan dalam
aspek kemahiran berbahasa ini amat berguna dan mempunyai nilai yang sangat
tinggi dalam meningkatkan lagi kemahiran-kemahiran dalam diri kita sebagai
bakal pendidik kelak.
Jangkaan
terhadap pembangunan modal insan kepada murid
Seterusnya melalui pembelajaran Bahasa Melayu
pelajar dapat diterapkan nilai-nilai murni sejajar dengan Falsafah Pendidikan
Kebangsaan dan Objektif Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu Sekolah Rendah yang
mahu mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani,
emosi, dan jasmani, berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Tujuan
uasaha ini adalah untuk melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan,
berketerampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai
kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran
keluarga, masyarakat dan negara. Sekaligus dapat mengotakan impian negara kita
yang mahu melahirkan modal insan untuk menerajui kepimpinan dan kemakmuran
negara pada masa depan. Melalui pantafsiran Y.A.B. Perdana Menteri, Dato' Seri
Abdullah Haji Ahmad Badawi terhadap makna modal insan adalah modal insan
sebagai generasi hadapan yang merupakan aset insani Malaysia yang paling penting
dalam usaha Kerajaan merealisasikan kewujudan sebuah Negara Bangsa yang Maju,
Cemerlang, Gemilang dan Terbilang menjelang WAWASAN 2020. Beliau telah
mencetuskan revolusi idea dalam memberi penekanan terhadap usaha membangunkan
Modal Insan sebagai satu landasan kecemerlangan generasi hadapan. Oleh yang
demikian, bagi merealisasikan matlamat tersebut, negara sentiasa berusaha
menyediakan tenaga kerja berwibawa yang berbekalkan ilmu pengetahuan dalam
pelbagai bidang, termasuk sains dan teknologi. Modal insan merupakan individu
yang berilmu, berkeyakinan, mempunyai nilai murni dan moral yang tinggi,
beretika, berbudi pekerti, bersopan-santun, berdisiplin, dinamik, inovatif,
kreatif, sihat, bersemangat patriotik, adil, progresif, cekal dan berdaya
saing. Inilah modal insan yang memiliki personaliti unggul yang negara kita
impikan. Merekalah yang akan menentukan hala tuju negara pada masa hadapan. Dan
menjadi pemimpin bagi meminpin negara kita supaya menjadi sebuah negara yang
aman dan harmoni. Penyerapan nilai murni dalam pendidikan Bahasa Melayu adalah
untuk melahirkan modal insan yang baik serta memiliki akhlak mulia. Selain itu,
penghayatan dan amalan nilai murni bertujuan membentuk generasi muda yang
berhemah tinggi dan berperibadi mulia. Keperihatinan dan pemahaman bahawa
Malaysia ialah negara pelbagai budaya harus dipupuk secara langsung dan tidak
langsung. Ini seterusnya dilanjutkan kepada pemahaman di peringkat antarabangsa
selaras dengan keperluan globalisasi. Unsur patriotisme dan kewarganegaraan
yang diserapkan dalam pengajaran dan pembelajaran mengutamakan pemupukan
semangat cinta dan taat akan tanah air negara kita. Di samping itu, pemupukan
unsur ini bertujuan untuk melahirkan warganegara yang baik dan meningkatkan
komitmen individu terhadap bangsa dan negara. Oleh yang demikian, terbuktilah
bahawa Falsafah Pendidikan Kebangsaan negara kita mampu melahirkan modal insan
hasil penguasaan kesemua kemahiran yang dititikberatkan di dalam falsafah
tersebut. Hal ini amat penting dalam proses pengajaran dan pempelajaran supaya
berjalan dengan lancar dan berkesan.
Kesimpulan
Izharnya, pendidikan menguatkan
pembinaan modal insan. Individu yang berpendidikan lebih berjaya di tempat
kerja dan kurang memerlukan bantuan. Keluarga yang berpendidikan juga akan
membantu memperkukuhkan modal insan setiap individu yang ada di dalamnya. Modal
insan yang berkualiti merupakan elemen paling kritikal dalam mencapai matlamat
negara kita dalam membangunkan modal
insan untuk memacu transformasi ke arah ekonomi berasaskan pengetahuan. Oleh
yang demikian, Pendidikan yang membina modal insan masyarakat dan negara adalah
sangat penting dan perlu terus diberi perhatian. Kerjasama semua pihak amatlah
dialu-alukan sama ada dari pihak guru, ibu bapa, pelajar dan juga masyarakat. Pemahaman
mengenai kepentingan modal insan perlu diberi penekanan di kalangan rakyat
supaya mereka memahaminya dan memastikan apa yang dirancang dapat dilaksanakan
serta mencapai matlamat. Bagi memastikan Malaysia maju mengikut acuan yang
tersendiri, pembangunan modal insan secara menyeluruh dan bersepadu perlu
dijalankan supaya dapat membentuk individu
berketerampilan dan berkualiti dalam melahirkan modal insan yang cemerlang,
gemilang dan terbilang demi negara Malaysia yang Tercinta.
No comments:
Post a Comment
Sila Tinggalkan Komen Anda :)